Læselyst og skrivelyst er kodeordene i dette forløb for elever i 4., 5. og 6. klasse, der først læser Maria Rørbæks børnekrimi: YouTube-detektiverne 1, Smaragder og subscribers, og dernæst får hjælp til at skrive deres egen krimi i et stilladseret forløb, hvor alle kan nå i mål. Midtvejs kommer Maria Rørbæk selv på besøg og fortæller, hvordan hun skrev sin egen krimi og hjælper børnene i gang med at skrive deres.
Om forløbet
YouTube-Detektiverne er inspireret af børnekrimien De Fem, som forfatter Maria Rørbæk elskede som barn. Malik, Miller, Elly, Signe og hunden Kat opklarer mysterier og forbrydelser og fortæller om det på Youtube.
Forløbet begynder med, at eleverne læser eller lytter første bind i serien og sideløbende arbejder med spørgsmål og kreative opgaver fra det tilhørende arbejdshæfte, der kan hentes her: Arbejdshæfte til krimiforløb
Opgaverne gør eleverne bevidste om krimigenren samtidig med, at eleverne bruger deres egen fantasi og fx selv udtænker to børnedetektiver og en forbryder.
Undervejs er det også muligt (men ikke nødvendigt) at inddrage dramaøvelser, der kan hentes her: Dramaøvelser til krimiforløb
Herefter kommer selve foredraget, hvor Maria Rørbæk fortæller, hvordan hun skrev bogen, svarer på spørgsmål fra eleverne og laver sjove og kreative øvelser, der gør dem klar til selv at skrive.
Forløbet slutter med, at eleverne skriver deres egen krimi (alene eller i grupper) og fremfører den for hinanden. I arbejdshæftet får eleverne tre forskellige muligheder for at skrive på forskellige niveauer: Den første opgave er meget stilladseret, idet krimien fortælles som et Krimishow i TV, hvor detektiv og forbryder besvarer spørgsmål fra en journalist. Anden opgave er en skabelon, hvor eleverne får hjælp til opbygningen af krimien med bestemte scener - og tredje opgave er helt fri.
Foredragets varighed: 60 minutter.
Forløbet er udviklet i forbindelse med et huskunstnerprojekt på Valhøj Skole i Rødovre, der blev støttet af Statens Kunstfond.
Politiken skriver
1:1 som i alle tiders børnekrimiklassiker 'De 5'.
Bare med smartphones
Sjov og fængende
Har sin tyngde (...) i spænding, i humor
Gode muligheder for støtte
Statens Kunstfond vil gerne have mig ud i landet, og der er gode muligheder for at få dækket en stor del af udgifterne til mit honorar gennem puljen: ’Levende litteraturmøder for børn og unge.’
Puljen kan både søges af skoler, børnehaver og andre institutioner samt virksomheder, foreninger og enkeltpersoner. Med undtagelse af skoler skal der være tale om åbne, offentlige arrangementer.
Ring eller skriv til mig og hør nærmere. Det er vældig nemt at søge.